Ja. det kan man göra. I det fallet jobbar mäklaren först med sitt eget kundregister och annonsering sker inte
öppet. Personalen bör dock informeras i samband med att försäljningen blir lite mer offentlig tex när öppen annonsering
påbörjas. Det skall genomföras MBL förhandlingar med personalen i god tid och så tidigt stadium i beslutsprocessen som
möjligt.
Det finns ett flertal teoretiska modeller för företagsvärdering. Dessa modeller bör användas tillsammans med en
företags- och omvärldsanalys. De olika värderingsmetoder är: substansvärdering, likvidationsvärdering,
avkastningsvärdering samt cash flow värdering.
Det är viktigt att den som utför värderingar är kvalificerad och behärskar de olika modellerna för att kunna göra
kvalificerade bedömningar som är förankrat i den situation och verklighet det aktuella företaget befinner sig i.
Skillnaden i värde är också stor mellan företag i olika branscher, storlek, geografisk belägenhet, lönsamhet,
tillgångar etc.
Viktiga parametrar att utgå från vid en värdering är läget, utvecklingsmöjligheter att expandera, uthållig vinstnivå,
branschtillhörighet, diskonteringsränta (WACC), rörelsekapitalbehov, eget kapital, storlek, tillgångar,
strukturkapital, starkt eller svagt personberoende till ägare och vilken tillväxtpotential som finns,.
Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.